Παρασκευή 15 Ιουλίου 2011

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: ΤΕΛΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: ΤΕΛΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ



ΟΜΑΔΑ:  Δημήτρης Παπαματθαιάκης,
                   Νίκη Ράπτη,
                   Ιωάννα Στεργιοπούλου,
                   Γιώτα Τάτσιου  
Σχολείο: ΖΥΜΩΣΗ

Το αρχικό Α.Π. που παρουσιάσαμε  (1ο επίπεδο σχεδιασμού) διαμορφώθηκε μετά από πολλές  ¨ζυμώσεις¨  στο τελικό επίπεδο σχεδιασμού και μπορεί πια να υλοποιηθεί από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου μας.  Οι αλλαγές που έπρεπε να γίνουν προέκυψαν από επισημάνσεις του έμπειρου καθηγητή χημείας που μελέτησε το 1ο επίπεδο και από την συζήτηση κατά την παρουσίαση του σχεδίου μαθήματος από τις άλλες ομάδες.  Φάνηκαν έτσι κάποιες πρακτικές δυσκολίες για την εφαρμογή του αναλυτικού προγράμματος τις οποίες και επισημαίνουμε με κίτρινο χρώμα και κόκκινο χρώμα.
Τι πιστεύουμε ότι κερδίσαμε-Τι αποκομίσαμε:
1) Αρχικά σκεφτήκαμε πολύ πάνω στο γιατί χημεία και ποια χημεία που εξηγήσαμε στο 1ο επίπεδο σχεδιασμού.  Όμως και τώρα μετά από τις ζυμώσεις που προαναφέραμε και τα επιπλέον μαθήματα που παρακολουθήσαμε έχουμε να συμπληρώσουμε τα εξής:
Η χημεία ως μάθημα θέλουμε να μείνει ¨διακριτό¨ μάθημα του αναλυτικού προγράμματος του σχολείου μας, γιατί εφοδιάζει τους μαθητές μας με γνώσεις και δεξιότητες που πολύ εύκολα θα χρησιμοποιήσουν στη ζωή τους και θα μπορέσουν να κάνουν «μεταφορά»  της γνώσης τους σε πολλές περιπτώσεις.  Είναι ένα μάθημα πλούσιο σε παραδείγματα  με  έννοιες , που εύκολα ταξινομούνται, ιεραρχούνται και γενικεύονται σε νόμους και αρχές, εύκολα αναπαριστώνται μέσα από πειράματα (χειρωνακτικά) και εικόνες και σχηματοποιούνται με συμβολικό τρόπο (χημικά σύμβολα) μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να αποκτήσουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και να κατανοήσουν τον τρόπο που μπορεί κανείς να πετύχει τη γνώση και το μετασχηματισμό της σε κριτική σκέψη και ικανότητα επίλυσης προβλημάτων.
Αξίζει εδώ να σημειώσουμε ότι στη χημεία ο άνθρωπος
« επιλέγει » υλικά  (από τη φύση),
« συγκρατεί » όσα θέλει (διαχωρίζοντας τα μείγματα κλπ),
« τα μετασχηματίζει  σε χρήσιμα προϊόντα » ( χημικές αντιδράσεις  - χημική βιομηχανία )
« τα ελέγχει » ( ποιοτικός έλεγχος ).
Μήπως αυτή η διαδικασία δεν είναι εντελώς ανάλογη με αυτή που κατά τον Bruner μαθαίνει ο άνθρωπος;
Απλά δεν ξεχνάμε ότι δανειζόμαστε τα κοινά στοιχεία από όμορα μαθήματα ( φυσική – βιολογία ) για να πετύχουμε μια πιο σφαιρική μελέτη των φαινομένων και να μην έχουμε επικαλύψεις στο πρόγραμμα των παιδιών ( διεπιστημονικότητα )

2)  Μετά προσπαθήσαμε να μοιράσουμε το χρόνο ώστε να χωρέσουμε όλα όσα θέλαμε. Σχεδιάσαμε δηλαδή το πώς. Και στο αρχικό και στο τελικό επίπεδο δίνουμε σημασία στις δραστηριότητες και στις στρατηγικές διδασκαλίας, μέσα από τα σχέδια μαθήματος που μας ζητήθηκε να σκεφτούμε. Μένουμε και επιμένουμε στην ανάγκη οι διδακτικοί και μαθησιακοί στόχοι να είναι λίγοι ανά μάθημα (δύο το πολύ), τα παιδιά να μαθαίνουν πολλά χωρίς να βαριούνται συμμετέχοντας σε δραστηριότητες (καθοδηγούμενη διερεύνηση και φθίνουσα καθοδήγηση και ομαδοσυνεργατική διδασκαλία ) με χρήση και αξιοποίηση σχολικού βιβλίου, ηλεκτρονικού υπολογιστή και εργαστηρίου. Θα προσπαθούμε σε κάθε μάθημα οι μαθητές να μπορούν να διατυπώνουν ορισμούς – να εξάγουν συμπεράσματα (επαγωγή – παρορισμός) μέσα από κάποια εργασία. Οι εργασίες να ανατροφοδοτούν το μάθημα και να ενισχύονται μέσα από έπαινο και παρουσιάσεις στο υπόλοιπο σχολείο. Η μάθηση να ελέγχεται και να αξιολογείται ως διαδικασία ανάδρασης της διδασκαλίας.
Θεωρούμε ότι όλα αυτά είναι ένα δύσκολο και απαιτητικό πρόγραμμα, αλλά το δικαιούνται και οι εκπαιδευτικοί χημικοί και οι μαθητές τους. Αλλιώς δε χρειάζεται το μάθημα ...


Γιατί Χημεία;

Δύσκολα θα βρεί κανείς έναν άνθρωπο που δεν ενδιαφέρεται έστω και ελάχιστα γύρω από τα πράγματα που τον περιβάλλουν. Αυτό ακριβώς κάνει η Χημεία. Εξετάζει τα πράγματα που μας περιβάλλουν, από τι είναι φτιαγμένα και τι αλλαγές τους συμβαίνουν. Ποιά πράγματα; Τα πάντα! Ας ρίξουμε μια ματιά γύρω μας. Ότι βλέπουμε – ακόμα και πολλά πράγματα που δεν μπορούμε να δούμε – έχουν να κάνουν με την επιστήμη της χημείας.

Ας αρχίσουμε με τον εαυτό μας. Ο αέρας που αναπνέουμε είναι μίγμα χημικών ουσιών και η διιαδικασία της αναπνοής είναι μια χημική αντίδραση. Τα φαγητά που τρώμε είναι όλα χημικά προϊόντα. Ο λόγος που το σώμα μας αποτελείται από μύες, κόκκαλα, νεύρα και κύτταρα είναι ένα από τα μεγαλύτερα χημικά μυστήρια. Τα ρούχα που φοράμε, τα βιβλία που διαβάζουμε, τα φάρμακα που παίρνουμε, το σπίτι που ζούμε είναι προϊόντα της χημείας. Το ίδιο και το αυτοκίνητό μας: το μέταλλο από το οποίο αποτελείται, τα λάστιχα που έχουν οι ρόδες του, η βενζίνη με την οποία κινείται.
Η ίδια η φύση είναι ένα τεράστιο χημικό εργαστήριο. Τα πάντα στη φύση βασίζονται σε έναν αέναο κύκλο χημικών αντιδράσεων. Στη γη τα ζώα και τα φυτά μεγαλώνουν, πεθαίνουν και αποσυντίθενται. Τα βράχια θρυμματίζονται και διαβρώνονται κάτω από την επίδραση της δύναμης του αέρα και της θάλασσας. Στο σύμπαν άλλα αστέρια γεννιούνται και άλλα σβήνουν. Ο ήλιος που μας παρέχει φως, ζεστασιά και ενέργια είναι ένας πυρακτωμένος φούρνος χημικών διαδικασιών που τελικά θα κάψει τον εαυτό του μετά από δισεκαττομύρια χρόνια.
Η χημεία είναι μια από τις επιστήμες που βελτίωσε τη ζωή του ανθρώπου. Η σωστή χρήση της χημείας παρέχει τα εργαλεία: στους αγρότες ώστε να παράγουν τρόφιμα στον διαρκώς αυξανόμενο πληθυσμό, στους μηχανικούς ώστε να κατασκευάζουν διαρκώς νέα μέσα μεταφοράς και επικοινωνίας που θα φέρουν τον κόσμο πιο κοντά, στους γιατρούς ώστε να θεραπεύουν ασθένειες, στις βιομηχανίες ώστε να παράγουν περισσότερα αγαθά και πλούτο για όλους.
Τα τελευταία χρόνια οι επιστήμονες κατάφεραν να διεισδύσουν στα πιο καλά κρυμμένα μυστικά των ουσιών και άρχισαν να χρησιμοποιούν τις τρομακτικές δυνάμεις που κρύβονται μέσα τους. Αυτές οι ατομικές δυνάμεις ανοίγουν έναν ορίζοντα εκπληκτικών εφαρμογών για το μέλλον. Θα ζήσουμε σε έναν κόσμο στον οποίο η χημεία θα γίνεται όλο και περισσότερο σημαντική. Για να τον καταλάβουμε θα χρειαστούμε τις αλήθειες και τους νόμους στους οποίους βασίζεται η σύγχρονη χημεία και θα μάθουμε πως οι χημικοί στο παρελθόν τους ανακάλυψαν.
O κοινός άνθρωπος μιας σύγχρονης κοινωνίας εκτελεί έναν ή περισσότερους από τους παρακάτω ρόλους: εργαζόμενου, καταναλωτή, πολίτη που αποφασίζει, ατόμου που αξιοποιεί τον ελεύθερο χρόνο του. Σε όλες τις περιπτώσεις απαιτείται βασική τεχνολογική μόρφωση, ανεξάρτητα από επαγγελματικές επιλογές. Όπως απαιτούνται στα πλαίσια της γενικής εκπαίδευσης γνώσεις μαθηματικών, φυσικής, χημείας, γλώσσας, κλπ. απαιτούνται κατά τον ίδιο τρόπο τεχνολογικές γνώσεις. Ο σύγχρονος αναλφάβητος είναι ο τεχνολογικά αναλφάβητος. Γι’ αυτό θα συνδέσουμε τη χημεία με την τεχνολογία και θα γνωρίσουμε ορισμένες εφαρμογές της.





ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΟΡΜΟΥ

1. Αυτογνωσία και αυτοεκτίμηση
• Γνωριμία και αποδοχή του εαυτού μας • Το αίσθημα της ισορροπίας • Το χτίσιμο της αυτοπεποίθησης • Τι είναι η υπερβολική αυτοπεποίθηση, η υπερηφάνια και η χαμηλή αυτοπεποίθηση • Τι είναι η ψευδαίσθηση • Πώς μπορούμε να ζήσουμε αυθεντικά

2. Τεχνολογία
• Συγκόλληση • Επιμετάλλωση • Επεξεργασία δερμάτων • Βαφές υφασμάτων • Επεξεργασία τροφίμων • Κόλες • Αφαίρεση Λεκέδων

3. Σωματική έκφραση
• Τι ακριβώς συμβαίνει στο σώμα μας • ποια είναι τα μηνύματα που μας στέλνει το σώμα μας • τι είναι αυτό που χρειάζεται να αλλάξει • πώς η κίνηση μας αποκαλύπτει στοιχεία για τη ζωή μας • πώς μπορεί η κίνηση μας να μας βοηθήσει στον τρόπο που διαχειριζόμαστε ότι μας ενοχλεί • Το ανθρώπινο φύλο • Ήβη • Εφηβική εγκυμοσύνη • Αντισύλληψη • Σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα
Τι ακριβώς θα κάνουμε: Θα συνθέσουμε στοιχεία από το χορό, το σωματικό θέατρο. Εστίαση σε αυτοσχεδιασμούς ατομικούς, σε ζεύγη και σε ομάδα

4. Γλώσσα και λογοτεχνία
• Γλώσσες που μιλιούνται στην Ελλάδα • ελληνική λογοτεχνία • παγκόσμια λογοτεχνία

5. Συλλογικές δράσεις
• Πως να κάνουμε μια συνέλευση Πως να κάνουμε μια εφημερίδα Πως να κάνουμε μια έρευνα • Πως να καλλιέργήσουμε έναν κήπο

6. Αγωγή Πολίτη
• Γνωρίζω τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις μου • Διακύρηξη ανθρωπίνων δικαιωμάτων • Δημαγωγία • Λαϊκισμός

7. Μαθηματικά
• Μονάδες • Υπολογισμοί • Συστήματα • Οπτικοποιημένα μαθηματικά • Σχήματα

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ

1. Ξένη Γλώσσα
-Αγγλικά/Γαλλικά/Γερμανικά

2. Τέχνες
Α. Θεατρικό παιχνίδι - Θεατρική δράση:
Θεατρικό παιχνίδι, παντομίμα, αυτοσχεδιασμός, δραματοποίηση. Έτσι, οι συμμετέχοντες αποκτούν την απαιτούμενη εμπειρία στη στοχοθεσιακή ανάλυση και τη μεθοδολογική οργάνωση της θεατρικής δράσης στο σχολείο.
Β. Μουσικοκινητικά συστήματα:
Οι ήχοι και η μουσική, μέσα από εξειδικευμένες δραστηριότητες, αξιοποιούνται ως εκφραστικά και επικοινωνιακά μέσα, αλλά και ως μέσα προσέγγισης της διδασκόμενης γνώσης στο σχολείο. Οι συμμετέχοντες καταρτίζονται σχετικά με το πνεύμα δράσης και τις μεθόδους διδακτικής αξιοποίησης των δραστηριοτήτων μουσικοκινητικής.
Γ. Αφήγηση παραμυθιού - Μυθοπλασία:
Κατά την αφήγηση παραμυθιού επιτυγχάνεται η ενεργοποίηση του συνόλου των μέσων έκφρασης (θεατρικών, σωματικών, ηχητικών, εικαστικών). Κατά τη διαδικασία, επιδιώκεται η παρέμβαση στην πλοκή του μύθου και η επιδεξιότητα στη μυθοπλασία.
Δ. Στοιχεία υποκριτικής:
Ασκήσεις και δραστηριότητες φαντασίας, δημιουργικότητας, σκηνικού λόγου, σωματικής και φωνητικής ενέργειας, επικοινωνίας, συνεργασίας, έκθεσης σε κοινό κ.α. εμπεριέχονται στην ύλη του σεμιναρίου, με σκοπό ο κάθε εκπαιδευτικός - εμψυχωτής να εξασκήσει τα εκφραστικά του μέσα και να αποκτήσει χρήσιμα εργαλεία για τη διδακτική διαδικασία.
Ε. Σχέδιο και ζωγραφική
Ζ. Γλυπτική
Η. Σινεμά και τηλεόραση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.